Tra cứu bài viết 30.03.2017 07:38

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

ĐỂ TẢI BÀI VIẾT. SOẠN TIN NHẮN VỚI CÚ PHÁP DV PTKT GỬI 8785 ĐỂ NHẬN CODE
(15.000đ/tin nhắn)

CODE:
Nếu có vấn đề về file download vui lòng liên hệ qua email: thinhtlp@ueh.edu.vn hoặc điện thoại: 08.38295635

Năm thứ 27(12), Tháng 12/ 2016


Nhận thức rủi ro trong sự chấp nhận thanh toán qua mạng xã hội
Nguyễn Thị Thùy Vân & Nguyễn Duy Thanh
Xem: 362 | Tải về: 0
Từ khóaChấp nhận công nghệ; Nhận thức rủi ro; Thanh toán qua mạng xã hội; UTAUT.
Trang66-81
Trích dẫnNguyễn Thị Thùy Vân & Nguyễn Duy Thanh (2016), "Nhận thức rủi ro trong sự chấp nhận thanh toán qua mạng xã hội", Tạp chí Phát triển Kinh tế 27(12), 66-81.
Tóm tắtMạng xã hội đang ngày càng phổ biến rộng rãi trên toàn thế giới, nên việc kết hợp mạng xã hội với các dịch vụ ngân hàng là một nhu cầu tất yếu. Nghiên cứu này xem xét nhận thức rủi ro trong sự chấp nhận thanh toán qua mạng xã hội. Kết quả nghiên cứu chỉ ra các yếu tố kì vọng hiệu quả, kì vọng nỗ lực, ảnh hưởng xã hội, sự tin tưởng, và nhận thức rủi ro có ảnh hưởng đến sự chấp nhận thanh toán qua mạng xã hội. Kết quả này không những mở rộng mô hình thống nhất chấp nhận và sử dụng công nghệ (UTAUT) mà còn đề xuất các giải pháp để phát triển thanh toán qua mạng xã hội ở VN.
Tài liệu tham khảo

Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. Part of the series SSSP Springer Series in Social Psychology, pp 11-39.

Arpaci, I. (2016). Understanding and predicting students' intention to use mobile cloud storage services. Computers in Human Behavior,58(May 2016), 150-157.

Bankole, F., & Bankole, O. (2017). The effects of cultural dimension on ICT innovation: Empirical analysis of mobile phone services. Telematics and Informatics, 34(2), 490-505.

Bradford, T. (2012). Where social networks, payments and banking intersect. Payments System Research Briefing, Kansas.

Byrne, B.M. (2013). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, Routledge.

Cabanillas, F., Fernandez, J., & Leiva, F. (2014). The moderating effect of experience in the adoption of mobile payment tools in virtual social networks: The m–payment acceptance model in virtual social networks. International Journal of Information Management, 34(2), 151–166.

Cabanillas, F., Herrera, L., & Guillen, A. (2016). Variable selection for payment in social networks: Introducing the Hy-index. Computers in Human Behavior, 56, 45-55.

Compeau, D., & Higgins, C. (1995). Application of social cognitive theory to training for computer skills. Information Systems Research, 6(2), 118-143.

Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.

Davis, F., Bagozzi, R., & Warshaw, P. (1992). Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace. Journal of Applied Social Psychology, 22(14), 1111-1132.

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Massachusetts, Wiley.

Gholami, R., Ogun, A., Koh, E., & Lim, J. (2010). Factors affecting e-payment adoption in Nigeria. Journal of Electronic Commerce in Organizations, 8(4), 51-67.

Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2014). Multivariate data analysis, Pearson.

He, F. & Mykytyn, P. (2009). Decision factors for the adoption of an online payment system by customers. International Journal of E-Business Research, 3(4), 1-32.

Huang, E., Cheng, F. (2012). Online security cues and e-payment continuance intention. International Journal of EEntrepreneurship and Innovation, 3(1), 42-58.

Keramati, A., Hadjiha, B., Modares, T., Taeb, R., & Mojir, N. (2010). Adoption of electronic payment services by Iranian customers.International Journal of Customer Relationship and Management, 1(4), 80-97.

Khalilzadeh, J., Ozturk, A., & Bilgihan, A. (2017). Security-related factors in extended UTAUT model for NFC based mobile payment in the restaurant industry. Computers in Human Behavior, In Press.

Khan, I., Hameed, Z., & Khan, S. (2017). Understanding online banking adoption in a developing country: UTAUT2 with cultural moderators. Journal of Global Information Management, 25(1), 43-65.

Lu, Y., Yang, S., Chau, P., & Cao, Y. (2011). Dynamics between the trust transfer process and intention to use mobile payment services: A cross-environment perspective. Information & Management, 48(8), 393-403.

Moore, G., & Benbasat, I. (1996). Integrating diffusion of innovations and theory of reasoned action models to predict utilization of information technology by end-users. InDiffusion and Adoption of Information Technology(pp. 132-146), Springer.

Morosan, C., & Defranco, A. (2016). It’s about time: Revisiting UTAUT2 to examine consumers’ intentions to use NFC mobile payments in hotels. International Journal of Hospitality Management, 53, 17-29.

Nguyễn Duy Thanh, & Cao Hào Thi. (2011). Đề xuất mô hình chấp nhận và sử dụng ngân hàng điện tử ở VN. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, 14(Q2), 97-105.

Nguyễn Duy Thanh, & Cao Hào Thi. (2014). Mô hình cấu trúc cho sự chấp nhận và sử dụng ngân hàng điện tử ở VN.Tạp chí Phát triển Kinh tế, 281, 57-75.

Pavlou, P. (2003). Consumer acceptance of electronic commerce: Integrating trust and risk with the technology acceptance model. International Journal of Electronic Commerce, 7(3), 101-134.

Rogers, E.M. (1995). Diffusion of innovations, Simon and Schuster.

Sheppard, B., Hartwick, J., & Warshaw, P. (1988). The theory of reasoned action: A meta–analysis of past research with recommendations for modifications and future research. Journal of Consumer Research, 15(3), 325-343.

Slade, E., Dwivedi, Y., Piercy, N., & Williams, M. (2015). Modeling consumers’ adoption intentions of remote mobile payments in the United Kingdom: Extending UTAUT with innovativeness, risk, and trust. Psychology & Marketing, 32(8), 860-873.

Tan, G., Ooi, K., Chong, S., & Hew, T. (2014). NFC mobile credit card: The next frontier of mobile payment?. Telematics and Informatics, 31(2), 292-307.

Thakur, R., & Srivastava, M. (2014). Adoption readiness, personal innovativeness, perceived risk and usage intention across customer groups for mobile payment services in India. Internet Research, 24(3), 369-392.

Thompson, R., Higgins, C., & Howell, J. (1991). Personal computing: Toward a conceptual model of utilization. MIS Quarterly, 15(1), 125-143.

Venkatesh, V., (2015). Technology acceptance model and the unified theory of acceptance and use of technology. Management Information Systems, Wiley.

Venkatesh, V. & Davis, F. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46(2), 186-204.

Venkatesh, V., Morris, M., Davis, G., & Davis, F. (2003). User acceptance of information tecnology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.

Venkatesh, V., Thong, J., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178.

Wang, Y., Min, Q., & Han, S. (2016). Understanding the effects of trust and risk on individual behavior toward social media platforms: A meta-analysis of the empirical evidence. Computers in Human Behavior, 56, 34-44.

Williams, M. Rana, N., & Dwivedi, Y. (2015). The unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT): A literature review. Journal of Enterprise Information, 28(3), 443-488.

Yang, Q., Pang, C., Liu, L., Yen, D., & Tarn, J. (2015). Exploring consumer perceived risk and trust for online payments: An empirical study in China’s younger generation.Computers in Human Behavior, 50, 9-24.

Zarrella, D. (2009). The social media marketing book, O’Reilly Media.

Zhou, T., Lu, Y., & Wang, B. (2010). Integrating TTF and UTAUT to explain mobile banking user adoption. Computers in Human Behavior, 26(4), 760-767.

     
  Tòa soạn: 17 Phạm Ngọc Thạch, Phường 6, Quận 3, TPHCM.
Điện thoại: (+84) 8 38295635 (Bộ phận tiếng Việt) - 38229253 (Bộ phận tiếng Anh) - Fax: (+84) 8 38295635
Email: ptkt@ueh.edu.vn -
Phát triển bởi Trần Lê Phúc Thịnh